krosh.tehnologia.info

Форум сайта krosh.tehnologia.info
Текущее время: Вс апр 28, 2024 20:08

Часовой пояс: UTC + 3 часа [ Летнее время ]




Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 7 ] 
Автор Сообщение
 Заголовок сообщения: Объемность звучания
Непрочитанное сообщениеДобавлено: Вс июн 28, 2009 19:12 
Не в сети
Ветеран
Аватар пользователя

Зарегистрирован: Пт фев 02, 2007 10:34
Сообщений: 686
Откуда: Moscow
несколько цитат на тему субъективная объемность звучания ...
точнее хочу обратить внимание на использование кроме реверберации и "доигрывающего" дилея такого эффекта как короткая задержка (менее 30 ms)

The Art of Mixing
1997 год автор David Gibson

глава Size as a Function of Stereo Spread
стр. 15-16

Цитата:
When you have a delay longer than 30ms, you hear an
echo

An unusual effect happens when we put a delay
on a sound less than 30ms (1000ms = 1 second). Because
our ears are not quick enough to hear the difference
between delay times this fast, we only hear
one fatter sound instead of an echo. When you place
the original signal in the left speaker and the short
delay in the right speaker, the effect is such that it
"stretches" the sound between the speakers. It doesn't
put the sound in a room (like reverb), it just makes it
"omnipresent" between the speakers.
The same effect can be created by placing two
microphones on one sound. Because sound is so slow
(around 770 mph), you get about 1ms of delay time
per foot. Therefore, two mics are commonly used to
create a stereo sound.


Автор называет этот эффект Fattening ( <30ms Delay Time )

также процитирую Андрея Старцева

Цитата:
В результате многочисленных экспериментов в области психоакустики было установлено,
что если к прямому сигналу от источника подмешать задержанные сигналы (с задержкой в десятки микросекунд),
то на слух это воспринимается не как эхо, а как субъективное увеличение объемности звучания.
Степень увеличения объемности звучания зависит от величины задержки и направления прихода
задержанных сигналов относительно основного.
Было установлено, что достаточно двух задержанных сигналов, чтобы этот эффект возникал.
Оптимальное время задержки варьируется в зависимости от типа источников сигнала.
Для голоса оптимальное время задержки лежит в диапазоне 10-20 ms.
Для полной фонограммы - в диапазоне 20-35 ms.
В помещении данный эффект возникает за счет ранних отражений от стен, потолка, пола.


Пример.
Чтобы получить такой субъективный объем звучания, как используется в прогрессив транс
потребуется два алгоритма реверберации HALL и ROOM
и два типа задержки - FATTENING и MULTI TAP DELAY

http://ilyaprokhorov.com/makingprogressive/002009cd.wav

size 10.2 MB

Good luck!
_


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения:
Непрочитанное сообщениеДобавлено: Вс июн 28, 2009 20:22 
Не в сети
Термоядерный
Аватар пользователя

Зарегистрирован: Вт ноя 08, 2005 02:36
Сообщений: 2650
Откуда: Saint Petersburg, Russia
Нечто похожее делает хорус с невыраженной модуляцией.
Он, собственно, является "усложнённым" коротким дилэем.

_________________
http://www.audiopeace.ru/music/index.html


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения:
Непрочитанное сообщениеДобавлено: Вс июн 28, 2009 20:33 
Не в сети
Новичок
Аватар пользователя

Зарегистрирован: Ср апр 15, 2009 09:17
Сообщений: 84
Откуда: Moscow
можно еще искусственный дабл-трек делать для расширения отдельных партий


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения:
Непрочитанное сообщениеДобавлено: Вс июн 28, 2009 20:43 
Не в сети
R. I. P.
Аватар пользователя

Зарегистрирован: Вс ноя 13, 2005 16:39
Сообщений: 6107
Откуда: 55.813081,37.572046
TRANCEDLY писал(а):
можно еще искусственный дабл-трек делать для расширения отдельных партий

Дабл трек полезнее делать натуральный, но для этого нужно уметь играть и петь вживую и без автотюна.


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения: советы с Gearslutz.com
Непрочитанное сообщениеДобавлено: Вт июн 30, 2009 08:43 
Не в сети
Ветеран
Аватар пользователя

Зарегистрирован: Пт фев 02, 2007 10:34
Сообщений: 686
Откуда: Moscow
советы с Gearslutz.com ...

Mixing - Width and Depth from James Meeker

Ways to get width and depth in a mix:

1.) Chorus stuff. Try chorusing only one side of a signal. Can be cool with clean electric guitars.

2.) Flip a side on a stereo track out of phase, mix in 3-6 db underneath the other side.

3.) Haas effect--delay one stereo side on an element or two by 10 milliseconds or so.

4.) Make an aux buss with a pitch shifter on it: detune one side by 6-16 percent, and tune up the other side by 6-16 percent. I.e. left is pitchshifted -6 and right +6 percent. Classic trick.

5.) Buss a few things to an aux with a delay on it. Go sparingly. Ping pong delay can be fun on high hat.

6.) Create an aux buss with a stereo widener on it like Waves S1. Run various stuff to it.

7.) Put a flanger or phaser on an aux buss with a panner. Run a few things to it ever so slightly. You shouldn't really hear it, but you should notice when its gone.

8.) Create a drum buss, route stuff to it. Put a bit of a room verb on it... now smash it with a limiter. Throw into your mix a little bit.

9.) If you are doing primarily sampled drums ala electronic/industrial music try running a mix of the drums to a set of speakers in the live room. Now mic the room in stereo. Add to mix. Fun, fun, fun.

10.) Create a buss and run some snare to it. Pitch shift it down an octave. Mix it in a little bit.

11.) Put 20 milliseconds of delay on your room mics to make the room feel bigger.

Add some of the above ideas along with proper and judicious use of reverb and your tracks will take on new life and size.


If you need the sounds to have 'verb but still stay present in the mix you need to pay attention to the following:

1.) You're running the 'verb as an aux buss or send, right? Not inserting it in the track and playing with the wet/dry ratio, right? Also, make sure the verb is 100% wet on the aux buss. That way you get 100% of the dry sound, plus however much 'verbed sound depending on how much you buss to the aux.

2.) Pre-delay is your friend. That gives the dry sound a chance to be heard before the 'verb cloud starts building up. 20 milliseconds is a good starting point. Anywhere from 10 to 60 milliseconds is common. That will keep things up front, but with ambiance.

3.) Brighter 'verbs feel closer to the listener. Use a shelf or lowpass filter to knock off some top end off the verb. Try a roll off around 3-6 khz for starters. Will move the 'verb in the background, but let you get some mileage out of it.

4.) Time the verb (RT60) to work with the tempo of the song. Works wonders in reducing the sonic clutter.

5.) Dampening absorbs high freqs over time, so the front of the 'verb will be brighter than the tail, making the verb feel more distant. Try that too.

6.) Try increasing the low end decay time or shortening the high end. That's how you get huge without being too spitty on top.

7.) For percussion the main thing that determines the "size" of the space is what's happening on the snare. Maybe less overhead 'verb and a bit more snare. Heck, multiple 'verbs on snares work... I've ran a nonlin, plate and room simultaneously in the past and would do it again. Tweak it right and the snare stays front and center, but is big with a nice decay to it.

8.) Setting a balance between early reflections (ER) and the reverb tail is a key to the psychoacoustic distance the listener will perceive. Don't go nuts with the ER's, it can sound a bit weird on many sources and feels closer. Less ER's seem to put things in the distance. However, sometimes it is fun to put a lot of ER on percussion and keep the tail muted a bit. Sounds like shit is bouncin' off the walls.
_


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения:
Непрочитанное сообщениеДобавлено: Вт июн 30, 2009 09:00 
Не в сети
Ветеран
Аватар пользователя

Зарегистрирован: Сб дек 27, 2008 16:58
Сообщений: 743
Откуда: Санкт-Петербург
Спасибо!
А можно ссылку на обсуждение?


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения:
Непрочитанное сообщениеДобавлено: Вт июн 30, 2009 09:32 
Не в сети
Ветеран
Аватар пользователя

Зарегистрирован: Пт фев 02, 2007 10:34
Сообщений: 686
Откуда: Moscow
http://www.gearslutz.com/board/so-much- ... -help.html


Вернуться наверх
 Профиль  
 
Показать сообщения за:  Сортировать по:  
Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 7 ] 

Часовой пояс: UTC + 3 часа [ Летнее время ]


Кто сейчас на форуме

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 33


Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете добавлять вложения

Найти:
Перейти:  
POWERED_BY
Русская поддержка phpBB